Honda CB 450 S to motocykl, który zasłynął jako jeden z najbardziej uniwersalnych i niezawodnych naked bike’ów lat 80. Produkowany w latach 1986-1989, wciąż budzi emocje wśród miłośników klasycznych jednośladów. Łącząc nowoczesną stylistykę z doskonałymi osiągami i prostotą konstrukcji, CB 450 S był idealnym wyborem zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych motocyklistów. Z perspektywy czasu, model ten można uznać za jeden z bardziej udanych projektów Hondy.
Historia modelu Honda CB 450 S
Początki Hondy CB 450 S sięgają połowy lat 80., kiedy na rynku pojawiały się nowe rozwiązania technologiczne i coraz bardziej zaawansowane motocykle. Honda, chcąc wypełnić lukę pomiędzy małymi pojemnościami a bardziej wymagającymi modelami, zaprojektowała CB 450 S, który miał połączyć codzienną funkcjonalność z dynamiką sportowych maszyn. Model ten trafił do segmentu średniej wielkości motocykli, idealnych zarówno do miasta, jak i na dalsze trasy.
W tamtych czasach dominowała potrzeba posiadania motocykla o wszechstronnym charakterze, który sprawdzi się w różnych warunkach jazdy. CB 450 S w pełni spełniał te oczekiwania, będąc rozwiązaniem pośrednim między lżejszymi motocyklami o pojemnościach 250 cm³ a bardziej wymagającymi maszynami klasy 600 cm³. Honda chciała stworzyć maszynę, która będzie łączyć sportowe zacięcie z komfortem codziennej jazdy, co było kluczowe dla tej serii.
Zobacz więcej na: https://www.jednoslad.pl/honda-cb-450-s-1986-1989-pierwszy-nowoczesny-naked-bike-historia-dane-techniczne-opinie-zdjecia/
Specyfikacje techniczne
Serce Hondy CB 450 S to dwucylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 447 cm³, generujący 43 KM przy 8500 obr./min. Silnik ten charakteryzował się wyważonymi osiągami, oferując jednocześnie dynamikę i ekonomię eksploatacji. Dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 40,5 Nm przy 6000 obr./min, motocykl sprawnie przyspieszał nawet na niższych obrotach, co czyniło go idealnym do jazdy po mieście oraz na dalsze wycieczki.
Pięciobiegowa skrzynia biegów była standardem w latach 80., a prosta i solidna konstrukcja silnika – dwa zawory na cylinder, chłodzenie powietrzne, napęd łańcuchowy – sprawiała, że motocykl był łatwy w serwisowaniu. Honda CB 450 S była również bardzo oszczędna, co dodatkowo przyciągało użytkowników szukających ekonomicznych rozwiązań.
Rama motocykla była lekka, co przy wadze wynoszącej zaledwie 175 kg dawało wyjątkową zwrotność i łatwość prowadzenia. Zawieszenie opierało się na teleskopowym widelcu z przodu oraz podwójnych amortyzatorach z tyłu, co zapewniało komfort jazdy nawet na trudnych nawierzchniach. Hamulce, z tarczą z przodu i bębnem z tyłu, oferowały solidną siłę hamowania, choć nieco ustępowały bardziej nowoczesnym rozwiązaniom.
Nowoczesność i prostota w jednym
Honda CB 450 S w swoich czasach nie była najbardziej zaawansowanym technologicznie motocyklem, ale właśnie w tym tkwiła jej siła. Minimalistyczna konstrukcja i łatwość w obsłudze przyciągały zarówno nowych, jak i bardziej doświadczonych motocyklistów. Estetyka motocykla, choć prosta, była w pełni zgodna z ówczesnymi trendami – smukła sylwetka, wyraźnie zarysowany zbiornik paliwa, a także chromowane akcenty, jak wydech i lusterka, dodawały mu elegancji.
Właściciele cenili CB 450 S za niską awaryjność i prostotę napraw. Dzięki łatwo dostępnej mechanice, serwisowanie było tanie i szybkie, co dodatkowo wzmacniało pozycję tego modelu na rynku. Był to motocykl, który łączył funkcjonalność z przyjemnością jazdy, idealny zarówno na krótkie przejażdżki, jak i dłuższe wyprawy.
Opinie użytkowników
Honda CB 450 S spotkała się z pozytywnym odbiorem wśród motocyklistów. Użytkownicy chwalili ją za niezawodność, komfort jazdy i dynamikę, jaką oferował silnik o pojemności 447 cm³. Wielu właścicieli doceniało wygodną pozycję za kierownicą, która minimalizowała zmęczenie nawet podczas długich podróży. Zwracano także uwagę na zwrotność motocykla, szczególnie podczas jazdy w zatłoczonym mieście.
Nie obyło się jednak bez drobnych uwag. Niektórzy użytkownicy wskazywali na ograniczoną moc w porównaniu do większych motocykli sportowych, co mogło być zauważalne podczas bardziej dynamicznej jazdy. Jednak dla większości codziennych użytkowników osiągi Hondy CB 450 S były w pełni satysfakcjonujące i adekwatne do jej roli uniwersalnego motocykla.
Dziedzictwo Honda CB 450 S
Chociaż produkcja Hondy CB 450 S zakończyła się w 1989 roku, model ten do dziś pozostaje ikoną w świecie motocykli klasy średniej. Jego połączenie niezawodności, prostoty i ponadczasowej stylistyki sprawia, że nadal cieszy się popularnością, szczególnie wśród kolekcjonerów i pasjonatów klasycznych motocykli.
CB 450 S zapisała się w historii jako motocykl, który idealnie oddaje ducha lat 80., a jednocześnie oferuje funkcjonalność, która nie straciła na wartości przez kolejne dekady. Dziś, choć trudniej go znaleźć w dobrym stanie, wciąż można go spotkać na drogach – często w rękach miłośników klasyki, którzy cenią prostotę i solidność tej konstrukcji.
Honda CB 450 S to doskonały przykład motocykla, który łączy w sobie przeszłość z ponadczasową jakością, co czyni go modelem, który do dziś budzi zainteresowanie.
—
Artykuł sponsorowany